THE ROLE OF THE STATE IN OVERCOMING THE CRISIS OF IDENTITY: REGULATORY ASPECT

O. D. Safonova

Abstract


Recognizing the existence of a crisis of civil identity, Russian state proclaims patriotic values an integral part of Russian state policy in documents of strategic importance. The need to educate citizenship and patriotism has ceased to be only a theoretical problem, and has found its embodiment in a large number of federal and regional programs. In comparison with the previous decades, the role and importance of civic identity and civic competence in modern Russia are becoming much more important. The civil competence of the student is formed by education-pedagogically organized purposeful process of development of the student as a person, a citizen, the development and adoption of values, moral attitudes and moral norms of societies. National security strategy of the Russian Federation (2015) relates to Russia's traditional spiritual and moral values: the priority of the spiritual over the material, protecting human life, rights and freedoms of the individual, family, creative work, service to the Fatherland, the norms of morality, humanity, mercy, justice, mutual aid, collectivism, historical unity of the peoples of Russia, the continuity of the history of our country. The formation of the civil identity of the young Russian personality forms with the help of Federal state educational standards of primary General, basic General and secondary General education, so the state policy in overcoming the crisis of civil identity devotes a large number of documents and programs to the field of education. The article attempts to trace how through normative and legal acts the state consistently tries to overcome the crisis of civil identity, identified by the scientific and expert community. Following the authors of state programs and the expert community studying the problems of identity crisis, it is noted in the article that the formation of civil identity is one of the most important conditions for the successful development of the country.

Keywords


civic identity; crisis; legal aspect; the role of the state; Russia

References


Емельянова М.В., Боровая М.А. Сущность и содержание гражданской компетентности старшеклассников // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И. Я. Яковлева, 2017. № 3(95): 18–187.

Emelyanova, M.V., Borovaya, M.A. “Essence and content of civic competence of high school students”, Vestnik Chuvashskogo pedagogicheskogo universiteta im. I.Ya. Yakovleva, 2017, No 3 (95): 18–187. (In Russ.)

Керимов А.А. Политическое образование как фактор формирования гражданской идентичности // Индустриальное развитие региона и мира: история и современность: сборник материалов Всероссийской научной конференции, 19–20 октября 2018 г., Екатеринбург, УрФУ. Екатеринбург: Изд-во: Учебно-методический центр УПИ, 2019: 64–70 [Kerimov, A.A. “Political education as a factor in the formation of civic identity”, Industrial development of the region and the world: history and modernity: collection of materials of the All-Russian Scientific Conference, October 19–20, 2018, Yekaterinburg, 2019: 64–70]. URL: http://hdl.handle.net/10995/72457 (01/09/2019).

Состояние и перспективы развития российской гражданской идентичности. Обзор научных исследований и публикаций 2010–2015 гг. Отчет по результатам научно-исследовательской работы. Исследовательская группа ЦИРКОН, M., 2015. 115 с. [The state and prospects of development of Russian civil identity. Review of research and publications 2010–2015. Report on the results of research work. Zircon Research Group, Moskva, 2015, 115 p.]. URL: file:///G:/грант/Civil_Identity.pdf (01/09/2019).

Соловьева Е.Е., Попова С.И. Проблема формирования гражданской идентичности школьников в современных исследованиях // Мир образования — образование в мире. 2018. № 3(71): 207–212.

Solovieva, E.E., Popova, S.I. “The problem of the formation of civic identity of schoolchildren in modern research”, Mir obrazovaniya — obrazovanie v mire, 2018, No. 3 (71): 207–212. (In Russ.)

Как проектировать универсальные учебные действия в начальной школе. От действия к мысли: пособие для учителя / А.Г. Асмолов, Г.В. Бурменская, И.А. Володарская и др. / под ред. А.Г. Асмолова. М.: Просвещение, 2008. 151 с.

A.G. Asmolova (ed.) How to design universal learning activities in elementary school. From action to thought: a manual for the teacher, Moscow, 2008. (In Russ.)

Информационно-аналитические материалы о деятельности общественных объединений по патриотическому воспитанию молодежи / сост. З.Н. Калинина, Е.В. Декина, С.В. Пазухина / под общ. ред. Н.А. Шайденко. М., 2010. 134 с.

N.A. Shaydenko (ed.) Information and analytical materials on the activities of public associations for patriotic education of youth, Moscow, 2010, 134 p. (In Russ.)

Вяземский Е.Е., Следзевский И.В. Концепция гражданского образования в общеобразовательных учреждениях г. Москвы [Vyazemsky, E.E., Sledzevsky, I.V. The concept of civic education in general educational institutions of Moscow]. URL: http://www.kipk.ru/files/fck/20/file/Mosk_koncepc_GO.docx (01/09/2019).

Данилюк А.Я., Кондаков A.М., Тишков B.А. Концепция духовно-нравственного развития и воспитания личности гражданина России. М.: Просвещение, 2009. 24 с. [Danilyuk, A.Ya., Kondakov, A.M., Tishkov, V.A. The concept of spiritual and moral development and education of the personality of a citizen of Russia, Moscow, 2009].

Проектные методы в формировании гражданской идентичности у школьников. Методический кейс: методические указания / Под ред. д.пед.н. Тетерского С.В., к.пед.н. Болотиной Т.В., к.полит.н. Пастуховой Л.С., к.пед.н. Тетерской С.Г. Москва: Моковский Политех, 2017. 307 с.

Tetersky, S.V., Bolotina, T.V., Pastukhova, L.S., Tetersky, S.G. (eds.) Design methods in the formation of civic identity among students. Methodical case: guidelines, Moskovsky Polytechnic, Moscow, 2017. 307 p. (In Russ.)

Певцова Е.А. Правовая культура и правовое воспитание в России на рубеже XX–XXI веков / Российский фонд правовых реформ. М.: Изд. Дом «Новый учебник», 2003.

Pevtsova, E.A. Legal culture and legal education in Russia at the turn of the XX –XXI centuries, Moscow, 2003. (In Russ.)

Леванова Е.А., Серякова С.Б., Пушкарева Т.В., Лисецкая Е.В. Основные направления деятельности государственных институтов по патриотическому воспитанию граждан: теория и практика. Методическое пособие. М., 2007.

Levanova, E.A., Seryakova, S.B., Pushkareva, T.V., Lisetskaya, E.V. The main areas of activity of state institutions in patriotic education of citizens: theory and practice. Toolkit, Moscow, 2007. (In Russ.)

Гражданско-патриотическое воспитание: учебное пособие. СКФУ, Ставрополь, 2017 [Civil-patriotic education: a training manual. NKFU, Stavropol, 2017]. URL: http://www.ncfu.ru/export/uploads/imported-from-dle/op/doclinks2017/Metod_GPV_280302_2017.pdf

Дереча И.И., Воронина Е.В. Патриотическое воспитание подростков во внеучебной деятельности. М: БИБЛИО-ГЛОБУС, 2017. 120 с.

Derecha, I.I., Voronina, E.V. Patriotic education of adolescents in extracurricular activities, BIBLIO-GLOBUS, Moscow, 2017. 120 p.

Новикова Е.А., Головид И.И. Воспитание гражданина: пособие по патриотическому воспитанию детей школьного возраста. Калуга, 2018.

Novikova, E.A., Golovid, I.I. Education of a citizen: a guide to the patriotic education of schoolchildren, Kaluga, 2018.




DOI: http://dx.doi.org/10.31312/2310-6085-2019-14-4-9-27

Refbacks

  • There are currently no refbacks.