Philosophy as General Subjects, Situated in The Field of Conflict. Experience of France and Russia

Н. В. Литвак

Abstract


The article considers the conflict situation in the modern system of teaching philosophy as a compulsory subject in Russian universities . To properly assess the problem and find a way to overcome the author tried to compare it with the experience of teaching philosophy in France. This comparison showed that the conflict can be overcome with a clear choice: what should be taught : philosophy or philosophizing ? And right here is the author’s decision thus: to philosophize well — you need to be familiar with philosophy.

Keywords


Russian universities; teaching philosophy; good knowledge of philosophy; correct philosophizing

Full Text:

 Subscribers Only

References


Бояринцев В. И., Самарин А. Н., Фионова Л. К. Разгром науки и образования— уничтожение России// Репутациология. 2010. №2.

Глаголев В. С. Высшее образование мирового сообщества перед вызовамиXX столетия// Национальное и транснациональное в развитии высшей школы. Материалы всероссийской научно-методической конференции, посвященной 80-летию НИВИТа— НИИЖТа— СГУПСа. Новосибирск: СГУПС, 2012.

Панфилова Т. В., Ашин Г. К. Перспективы высшего образования в России (Реформирование или ликвидация)? // Общественные науки и современность. 2006. №6.

Панфилова Т. В. Реформирование высшего образования в России: демократизация или бюрократизация? // Общественные науки и современность. 2010. №4.

Силантьева М. В. Элитное образование в МГИМО: философско-культурологический подход к проблеме качества// Вестник МГИМО-Университета. 2011. №1.

Pouyanne A., Kardas P.Philosophie. Magnard: Organibac, 1995.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.